WELCOME TO MY GARDEN

A Garden - vivacious and abundant is my dream. My Garden is situated in Norway, close to Oslo.

mandag 20. juni 2016

Rosebesøk og ny plantekasse


I dag har jeg plantet til og innviet min nye pallekarm/plantekasse. Ved siden av squash-haugen var det plass til en plantekasse, så nå er erteblomst-plantene på plass der, etterpå sådde husbonden dill og bladsalat. Så har jeg kjøpt engfrø-blanding fra Weibull som jeg skal ha der grana stod. Den blir sådd  når det blir opphold fra regnet.

I går nøt vi hovedstaden, bl.a. Frognerparken hvor de har noen aldeles praktfulle Louise Odier-roser. Westerland-rosene i Vigelandsanlegget ser også lovende ut. Jeg fotograferte mest i Triangelparken der er det flott nå. Savnet navneskilt. Lett å identifisere Frühlingsduft og Rhapsody in Blue ovenfor, men denne rosen under er praktfull, men hvilken er det, tro?? Blomstens form er lik Louise Odier, men den er mye lysere, og så langt som den er kommet burde det kanskje heller være en alba?



28. mai 2017: Jeg fikk et tips nettopp om at rosen kan være Blush Hip eller Blush Damask. Takk til Arild.

10 kommentarer:

  1. Nydelige roser! Kan det være Maidens Blush?
    Så fin kjøkkenhage dere har :)

    Fortsatt god kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for forslag, men nei, jeg tror ikke det er Maidens Blush. :)

      Slett
  2. Jeg vil moderere meg litt angående Triangelparken: det var dessverre mye rust (det ble glemt da jeg skrev innlegget), særlig på Alba Maxima.

    Så til denne spesielle rosa, blomsten er lys blå-rosa, svært fylt, har masse duft og har grener på over 2 m som legger seg utover til en diger busk. Blomsterformen er lik bourbonrose, men den er en god del lysere enn f.eks. Louise Odier og bladverket er heller ikke likt. Som dere ser er bladene avrundet. Noen som kjenner til rosene i Frognerparken og Triangelparken? Jeg har googlet uten resultat.

    SvarSlett
  3. Kjekt med pallekarm til Erteblomster og litt salat. Nydelige roser fra Frognerparken.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi begynner i det små når det gjelder pallekarmer. Kanskje blir det flere neste år. Kommer an på husbonden om han vil dyrke grønnsaker. :D

      Slett
  4. Nydelige roser, det er alltid spennende å se igjen disse flotte blomstene.
    God midtsommer til deg.

    SvarSlett
  5. Nydelige roser, uansett navn. Men jeg er enig med deg i at det hadde vært veldig greit om de var utstyrt med navneskilt, det er jo spennende å bli bedre kjent med sorter. Jeg er ingen ekspert, men lurer på om det ligner den såkalte hurdalsrosa?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har Hurdalsrosa her i haven, så det er ikke den, har et helt annet voksesett. :)

      Slett
  6. Jeg syns den ligner på Blush Hip, men det ren gjetting for jeg har bare sett den og har den ikke selv. Nå kan man snart studere den på nytt :- )

    Arild

    SvarSlett
    Svar
    1. Den gjør virkelig det, Arild. Interessant innspill. Ja, nå er det mye å glede seg til i blomsterverdenen.

      Slett

Related Posts with Thumbnails