WELCOME TO MY GARDEN

A Garden - vivacious and abundant is my dream. My Garden is situated in Norway, close to Oslo.

tirsdag 26. mai 2009

Leieboerne våre!

I noen uker nå har vi hatt leieboere. Vi så dem komme med litt utstyr for å skape seg et hjem sammen. Da noen dager var gått, ble vi endog vitne til deres parringslek i skjærsminen ved sitteplassen vår. Jeg snakker om fugler, ja, - gråspurver. Drikkevann ble satt ut til leieboerne og tiloversblevne brødsmuler, og nå koser jeg meg stadig vekk med å iaktta livets sirkel når jeg stolhager! Gråspurven er en fugl vi vil ta godt vare på, så han er velkommen leieboer her. Jeg liker tamme fugler. Man blir rent våryr av å se deres åpenlyse parring. I går skjedde det i takrennen rett utfor boet under taksteinen. Der er det full håll-i-gång, kan man si!!

Livets sirkel, ja, det er jo det vi hagere er med på. Fra frø til plante, fra plante til frø, vår til høst, høst til vår. Nå er vi midt i det vakreste eventyret, hvor våre planer og noen av våre drømmer skal folde seg ut for øynene våre. Nå skjer det masse, fort. Søndag begynte jeg utplantingen, og fortsetter i dag. Noen planteindivider klarer ikke helt overgangen fra inneklima til et barskt utemiljø, noen ganger er naturen ikke på vår side. Kanskje var det noen som ikke fikk det rette stellet fra gartneren sin. Forhåpentligvis er det mange nye plantebarn som skal leke seg i hagen for første gang. Og jeg lærer noe av det som ikke gikk så bra.

Jeg håper snart å få se spurvungene fra det lille boet under taksteinen. :D

2 kommentarer:

  1. Spurver er noen hyggelige gjester i hagen, spennende med fugleunger. Her bor det alltid noen i ventilene og de er hyppige gjester i meisebollene om vinteren.

    Det er alltid litt trist å miste planter som en har avlet frem, men der det er frø er det flere muligheter.

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  2. Det er så hyggelig med småfugler i hagen. I fuglekassa som henger i bjørka rett utenfor stuevinduet og plattingen holder et kjøttmeispar på å mate sultne munner. Hver gang de kommer med mat piper det som besatt inne i kassa. Gleder meg til nøstene dukker opp i hagen, og heldigvis er pusen Frøya en elendig jeger - tror ikke hun til dags dato har klart å fange en eneste liten pippip

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails