WELCOME TO MY GARDEN

A Garden - vivacious and abundant is my dream. My Garden is situated in Norway, close to Oslo.

onsdag 20. juni 2018

Agapanthus til trøst



Snekkeren rota det til med Vinterhaven så jeg kjøpte meg en Agapanthus Amourette til trøst.
Nå har vi ny snekker, gulvet er lagt på nytt og vi ser fremover til montering av hagestuen i august. Noen litt kjipe dager har det vært og mye ekstraarbeid med mye å ta stilling til. Sukk!

Agapanthus har jeg ikke lyktes med å få til å blomstre etter overvintring, men nå vil jeg forsøke igjen, og hos produsenten i lenken er det mange gode tips. Denne er vintergrønn står det på merkelappen og skal oppbevares lyst og kjølig så det vil passe veldig godt i hagestuen. De er jo bare sååå skjønne!

ps Fargen har blitt mer fiolett enn den i virkeligheten er

Edit
Her er også gode stelletips  og gardeners world

15 kommentarer:

  1. Hei Vigdis.
    Det er ikke greit når det blir sånne problemer. Agapanthus er nydelig. Jeg visste ikke at det var fiolette. Den hvite min kommer igjen med 2 blomster. Jeg oppbevarte den i hagestua i vinter. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Nei, slike skuffelser og ergrelser vil vi jo helst slippe. Amourette er mer blå enn jeg har klart å gjengi i bildene. Det høres lovende ut at de trives i hagestue om vinteren. Fin kveld til deg!

    SvarSlett
  3. Så forbasket trasig å høre at dere har vært uheldig med snekkeren. Godt at dere har fått orden på det. Blomster er alltid en god trøst. Agapanthus er så fin at. Jeg har hatt en i 5 år, men det er svært varierende fra år til år om den blomstrer. Står nok litt for mørkt og varmt om vinteren. Men, den lever og i år ser jeg hele tre knopper er på vei:) Tålmodighet er også en hagedyd. Nyt din!

    SvarSlett
  4. Så flott at du får flere blomster i år, lønn for utholdenhet, Jannicke! Det er veldig trasig når man har opparbeidet tillitsfullhet gjennom flere måneders arbeid her hos oss, og vips så raknet det hele. Jeg nyter min afrikanske lilje :)

    SvarSlett
  5. Så trist med snekkeren! Håndverkere kan være litt av hvert.
    Får håpe at alt ordner seg til slutt.

    SvarSlett
  6. Nå har vi funnet en ordning når det gjelder byggingen videre, og vi håper på en ordning hvor han gjør opp for seg. Hele tiden har jeg heldigvis funnet glede i haven og alt som åpenbarer seg av blomster og vekst.

    SvarSlett
  7. Vacker Agapanthus! Min blommar inte efter vintern men jag kan å andra sidan inget. Får nog läsa på inför nästa förvaring.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Agapanthus er jo noe som vi hageelskere gjerne jobber litt ekstra for å få til.

      Slett
  8. Hej Vigdis!
    Har försökt övervintra en Agapanthus, men det lyckades inte, skall läsa igenom tipsen och göra ett nytt försök.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjør det, jeg fikk i alle fall noen nye tips.

      Slett
  9. Uff, så kjedelig med håndverkertrøbbel :(
    Nydelig Agapanthus til trøst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært tildels skrekkelig, men nå gleder vi oss over alternativet vi har funnet. Og haven gir meg mye trøst også.

      Slett
  10. Hei Vigdis. Trøbbel med snekkeren er skikkelig kjedelig, håper du nå får en flott hagestue ferdig.

    Agapanthus er en nydelig plante/blomst. Vi fikk en for 6 år siden. Den trives godt selv om den i de fleste vintre står i kjelleren. En vinter overvintret den faktisk i stua for den var full av blomster og knopper da jeg skulle ta den inn på høsten, synd å sette den i kjelleren. Den blomstret hele vinteren, men det var dumt for da hadde den snudd årstiden. Jeg har delt den, slik at nå har jeg 3 store.
    Du får den sikker til Vigdis - i ny hagestue går det bra!

    Ønsker deg en fin helg og St Hans feiring!

    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
  11. Så fin den var, håper du får orden på hagestuen etter hvert. Godt med litt trøst på veien. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  12. Viktig å kunne trøste seg selv, og det burde vi gjøre oftere. Særlig da når vi kan kjøpe blomster og planter :)

    Vivi

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails