WELCOME TO MY GARDEN

A Garden - vivacious and abundant is my dream. My Garden is situated in Norway, close to Oslo.

torsdag 21. februar 2019

Rødtoner fra en annen årstid

K. Rouge Cardinal
Vi har fått 10 cm nysnø så vi trenger noen sterke farger å se på! Ikke sant? 
Her har jeg samlet blomster i rødtoner fra egen og andres hager.

Lychnis coronaria
Rose fra Dømmesmoen
Helenium
Dahlia, kanskje fra Dømmesmoen



Rhododendron Percy Wiseman som vi en gang hadde og kamelia fra Menton
Kamelia som vi fotograferte i Paris

Min egen rose Great Western

Under Austin-rose fra et hagebesøk

Til slutt en samplanting fra haven her

10 kommentarer:

  1. Hei Vigdis.
    Fine bilder. 10 cm nysnø misunner jeg deg ikke. Her har snøen forsvunnet så jeg har så smått begynt i hagen. Lychnis coronaria skal jeg se etter. Nydelig rødfarge.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. God helg til deg, Hanne-Lise!
    LC er ordentlig sterkt rød, ja. Det tok noen år før jeg vågde meg på den. Den ble beholdt da jeg flyttet den i fjor før byggingen.
    Det er dessverre helt vanlig her med snøfall i februar og mars. Men det skal bli mildvær så det smelter fort. I går gravde jeg meg fram til de små spirene av snøklokker.

    SvarSlett
  3. Her slapp vi med skrekken, for kom det 5 cm, og så begynte det å regne. Flotte camellia!

    SvarSlett
  4. Temperaturen steg fra -1 til +2, og er -1 nå. Kameliaene fra Frankrike er flotte. Vi ble spesielt begeistret for den store busken som vokser bak Notre Dame, ved en visitt i februar et år. Da datteren og jeg var der i januar mener jeg å huske knopper. Jeg måtte jo bort å kikke for det er et syn om vinteren.

    SvarSlett
  5. Hej Vigdis!
    Så vackert med lite färg. Klematisen och rosen Great Western, vilken fin kombination.
    Lite ny pudersnö har vi fått, men det är soligt och fint.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. God helg til deg, Marika!
      Jeg burde skrevet rosenavnet i bildet av samplantingen.
      Det er moserosen Henri Martin. Fargen ble jo så lik GW.
      Flotte og hardfføre roser begge to.

      Slett
  6. Joda, det trengs!
    Synes en hage må ha innslag med denne rødfargen. Veldig fin samplanting på dat siste bildet.

    SvarSlett
  7. Takker. Ja, litt innslag av rødt kvikker opp.

    SvarSlett
  8. Ligger snön kvar? Det snöade i Oslo häromdan och snön låg kvar när jag åkte hem i torsdags. Kändes sådär... Vackra röda toner du visar och flera klematis jag gillar. R. 'Percy Wiesman' är en klassiker, en som jag inte har :) men ser att jag borde ha.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, så du har nettopp vært i Oslo. Den nye snøen har smeltet mye og milde temperaturer og regn har trykket den gamle snøen sammen. Men vi har hatt et solid snødekke her etter jul så det er en del å ta av. Her 35 km nord for Oslo er det en del kaldere på vinteren enn i hovedstaden. R. Perccy Wiseman er vidunderlig vakker så den anbefales til din rhodo-park.
      Ha det godt!
      Vigdis

      Slett

Related Posts with Thumbnails