WELCOME TO MY GARDEN

A Garden - vivacious and abundant is my dream. My Garden is situated in Norway, close to Oslo.

torsdag 25. april 2019

Roser!


Inne blomstrer tehybriden Aphrodite igjen. Ute var tiden kommet til å plante Morden Centennial. Den ble plantet her på Rosehaugen.


Når man planter dypt kan man fort støte på tykke røtter slik jeg gjorde her.


Jeg er stiv og støl etter raking, løfting og draing samt spading så nå tar jeg lettere sysler frem til konserten vi skal ha i Ullensaker kirke søndag kl 18.

Beskjæringen av rosene i haven gjorde jeg unna 2. påskedag. De var kommet så godt i gang med veksten og bjørka hadde begynt å grønnes, selv om jeg ikke så de berømmelige museørene. Alt skjer raskt med varmen og bladene kommer mer og mer på busker og trær. I går var det hestekastanjens tur. Veldig tidlig i år, 2-3 uker enn normalt vil jeg anslå.

Påsken gikk i en fei med mange gjester som ville besiktige den nye verandaen. Hyggelig! Men vi er ferdige med rakingen. Tirsdag begynte jeg på bedene og ble ferdig med to av dem. I dag er det gråvær og da er det fint å herde plantene som skal stå ute. Pelargoniaene er i gang med blomstringen, og det gir farge og glede i Vinterhaven.




Denne siste er litt artig med sine høstlige blader og knopper, og når den springer ut er den sterk cyklamen kan man vel kalle den, en slyng eller halvslyng som også har overvintret.
God dag til deg!

6 kommentarer:

  1. Imponerende! Du må ta det litt med ro så du ikke får vondt da, Vigdis :)
    Nydelig rose! Jeg har også begynt klippingen av rosene her. Ingen museører her heller, men det er ikke lenge til.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må ta det forsiktig nå for kjente på øvelsen at ryggen, skuldrene og nakken ikke var gode.
      Siden mandag har museørene faktisk kommet her, og en hengebjørk hos naboen er ordentlig grønn. Jeg har erfart at det er like viktig å se på hvor langt rosene har kommet i veksten. Det er litt vanskelig å vurdere i år med den tidlige våren. I England advarer de også alltid mot maifrost. Vi håper det beste og alt er jo i vekst!

      Slett
  2. Fine roser. Å ja, man støter gjerne på mer arbeid enn forventet når man graver rosebed. Har hatt samme "kampen" selv i påsken. Våren kom med brask og bram. Så fint at dere har kost dere og fått innviet den nye terassen.

    Jannicke

    SvarSlett
  3. Hei Vigdis.
    Roser må plantes dypt. En må passe på ryggen når en holder på. Flott rose.
    Her har våren kommet for fullt. Alt er veldig tidlig. Nå skal vi ikke ha mer frost.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  4. Hej Vigdis!
    Ibland hittar man överraskningar i form av stora rötter, har många stora träd på tomten. Har inte många rosor men de ser ut att ha klarat vintern. Dina är riktigt fina.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
  5. Her har pelargoniaene endelig kommet ut etter mange uker på spisebordet. Foreløpig står de i utestuen for akklimatisering, men etter hvert får de finne plassene sine. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails