WELCOME TO MY GARDEN

A Garden - vivacious and abundant is my dream. My Garden is situated in Norway, close to Oslo.

lørdag 26. mai 2018

Sådd ++


Noen ganger kan jeg få gjort mye småarbeid på kort tid. I løpet av en morgentime stusset jeg einer, Great Western, pottet opp cosmos og to Dahlia, plantet primula (tok først bort marsfiolen), vannet med kanner den flyttede rosa, en einer som trengte omsorg og min nye svarthyll ´Black Lace´, vasket bord og bandt opp tre klematiser. Så endelig å få sådd i plantekassene med sukkerert, bondebønne og squash. Senere på dagen ble det såing av dill, bladbete, salat og et eksperiment med gamle frø av to typer gulrot og vårløk. Setteløkene jeg fikk i et 70-årslag glemte jeg, men to grønnkålplanter kom også på plass. Løpstikke og gressløk er fastboende i kassene. Pluss luftløk som jeg fikk av en hagevenn i fjor. Tada, da er jeg ferdig sådd!

Ellers er det jo skrekkelig mye som skjer i haven om dagen, kastanjen og syrinen blomstrer, peoner og rosene står i knopper - Rosa Pendulina og Rosa Altaica blomstrer allerede, staudene fyller ut bedene. og dahliaene i pottene har også små knopper. Alt er veldig tidlig. Det er så vidt en rekker å henge med, og vanning for de nyplantede er et must!


Tenk denne Lewisia har overvintret i plantekasse i potta, 
en hardhaus! Og proppfull av knopper.

De som gleder meg mest akkurat nå er min mørke syrin ´Andenken an Ludvig Späth´. Kos dere i helgen, da! Det skal jeg. 28,5 varme grader her i går og vi har hatt sommervær i en måned.



8 kommentarer:

  1. Ja, denne sommervarmen driver alt frem i et tempo jeg ikke kan huske å ha sett før. Lewisia har jeg aldri fått til. Utrolig med den som har overlevd i potte!
    Flotte syrin og den blomstrer her også nå. God helg!

    SvarSlett
  2. Så flink du har vært!
    Her er det usådde grønnsaks- og annet frø som gir dårlig samvittighet...
    Den syrinen er min gode, gamle favoritt!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er glad jeg plantet denne for mange år siden.

      Slett
  3. Hei Vigdis.
    Med denne varmen skjer alt veldig fort. Så flink du har vært. Nydelig lewisia. Fortsatt god helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  4. Kjekt med alle grønnsakene som har kommet i jorden. Vakker Syrin som blomstrer hos deg nå.

    Ha en fin søndag i varmen!

    SvarSlett
  5. Deilig når en føler at får ting litt unna på kort tid. Nå er det jo så varmt at det nå kl.9.30 er for varmt å holde på i hagen.
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvarSlett
  6. Hej Vigdis!
    Härligt att få grönsaker från egen odling. Känns skönt när man får pricka av på "att göra listan". Vacker syren, och doften är ljuvlig.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails