WELCOME TO MY GARDEN

A Garden - vivacious and abundant is my dream. My Garden is situated in Norway, close to Oslo.

torsdag 22. januar 2009

Min egen frøboks

Tida er inne for å ta en titt i min blå frøboks! Jeg finner noen utvalgte frø av nedennevnte. Noe fra egen hage, andre fra den omreisende frøboksen og annetsteds.

009

Alcea rosea stokkrose - frø av diverse farger

Astarantia major 'Lars'

Buddleia davidi sommerfuglbusk

Calendula ringblomst

Campanula carpatica

Cymbopogo atratus sitrongress

Dianthus barbatus 'Soothy'

Echinacea purpurea solhatt

Iris sibirica blå

Lavatera trimestris 'Silver Cup'

Lychnis coronaria 'Atrosanguinea'

Matrem

Nastartium 'Black velvet' og 'Milkmaid' blomkarse

Primula candelabra hybrids

Pulsatilla vulgaris

Salvia lyrata 'Purple volcano'

Verbena bonariensis

Viola cornuta 'Blue Perfection'

Da gjenstår utvelgelsen! Kjempeverbena ble jeg inspirert av Lin til å prøve meg med. Hadde den liggende fra Thompson & Morgan, avskrev den litt i høst, men den er med igjen, skal bare sette den på et annet sted enn først tenkt ;-) . En annen som jeg vil så, men ikke har er Knautia macedonia, den må skaffes, er usikker på såmetoden der, noen som kan gi råd? Lavatera trimestris er så blomsterrik og blomstrer til frosten, får være med i år også. Stokkroser ønsker jeg å ha i hagen. Kan tenke meg flere solhatter, herlig med dem som blomstrer i august og september! Blomkarsen setter jeg rett i jorda. Valmuepeonen glemte jeg å ta frø av, den skal jeg i hvert fall så. Det gikk supert i sommer, sådde den i bedet i pinsen. Jeg jukset litt i høst og kjøpte 3 stk Heuchera alunrot, den vil jeg ha flere ha og lykkes kanskje med såing? Samme med Stachys byzantina lammeøre jeg kjøpte noen ferdige planter, her må det flere til!

Knautia macedonia

Valmue 'Black Peony'

Heuchera micrantha

Stachys byzantina f.eks 'Silky Fleece'

10 kommentarer:

  1. Knautia macadonica har jeg sådd i år. Sådden skulle stå inne ca en uke før jeg satte den kjølig, men før jeg fikk gjort det spirte frøa. Så nå har spirene snart nådd priklestørrelse.

    SvarSlett
  2. Så mye spennende du hadde i frøboksen din. Frø får man vel aldri NOK av.

    SvarSlett
  3. Frøboksen min er et evig kaos :) Kunne tenkt meg å fått litt system i den gitt.... kanskje det blir et eget blogginnlegg?

    SvarSlett
  4. Ja, Vivi og Mokki, kanskje en har mer enn enn vet! Elsa: takker for tipsene. Kanskje jeg får vente litt med såingen av den når den spirer så raskt? Håper jeg får dem til - disse vil ha maassse av i mitt nye rosebed. Uansett skal jeg først kjøpe disse frøa.

    :-)

    SvarSlett
  5. Så fin frøboks du har (min er en gammel diskettboks)!

    Har arvet en sånn, og bruker den til krydder.

    SvarSlett
  6. Ja, Villrose, den er temmelig retro :)) har nok fått den etter mams eller paps.

    SvarSlett
  7. Jeg likte også frøboksen, i min er det gamle knapper. Har også en blå med plaster, paracet, sytråd og annet. Mine er også arvegods, tror det opprinnelig var hermetikk i dem eller kanskje kjeks.

    Lykke til med såingen!

    SvarSlett
  8. Så hyggelig at boksen får oppmerksomhet! Jeg tror det var kjeks, Randine, og de tidligere eierne oppbevarte krydder i den slik som Villrose.

    SvarSlett
  9. Hei, Vigdis!

    Har masse rare frø på lur om du vil komme på kaffe en kveld ;o) Du finner kanskje noe av det som er på listen. Takk for hilsenen inne på min blogg. Klem, Gunn M.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails