WELCOME TO MY GARDEN

A Garden - vivacious and abundant is my dream. My Garden is situated in Norway, close to Oslo.

fredag 2. juni 2017

Blommig fredag - Kan det bli bedre?

Kan det bli bedre? Kan haven bli bedre enn nå? Disse tidlige junidagene når tulipanene takker for seg og syrinene tar over. Det er deilig og en av favorittidene av året med så mye i vekst, haven er grønn og vi har masse å glede oss over hver dag og lenge fremover! Neste favorittid er når rosene og skjærsminen står i flor, da er det høysommer. Tulipanen Ivory Floradale er en trofast blomstrer i Romerikshaven! Blekgul utenpå, ja elfenbensfarget i siste fase, men sitrongul inni, og se den lekre røde stripen. 
Påskeliljen er så gammel her i haven at den kom hit før jeg hadde startet å notere navn. Jeg har aldri funnet den perfekte plassen til den, og den har flyttet mye rundt så derfor har det ikke blitt noen stor tue. På bildet under fungerer den fint, men nå har jeg flyttet den så den kommer aldri mer til å stå sammen med Bergenia cordifolia og T. Blue Diamond. I virkeligheten er den altfor sitrongul til Bergeniaen når den siste falmer.
 Mahoniaen dufter nydelig, og jeg sliter med svidde blader.
 En ny narsiss White Lion innkjøpt i potte i fjor, og jeg håper at den vil like seg her. Passe rufsete er den!
 Trillium grandiflorum legger sakte og sikkert på seg med 5-6 stilker i år. Planen var å flytte den i vår, men den ser nå ut til å trives blant all vinterglansen. Innkjøpt i 2009 med en stilk. Det ble to, så tre stilker, første gangen det er seks.
Jeg må nok si at jeg liker de hvite F. meleagris best, men de rutete kan være lekre i sollys. Rutelilje!
Kan det bli bedre? Jeg er ikke sikker. Haven er skikkelig i gang, vi har hatt noen gode sommerdager med skjønne, sene kvelder på terrassen, og nesten hele sesongen foran oss. Syrinene fyller haven med farge og duft. Det er rett og slett en herlig tid!

9 kommentarer:

  1. Hei. det er en herlig tid foran oss. Bare huske å nyte. Tiden går så fort. Flotte bilder. Det er jo dette vi går og lengter etter hele vinteren. Ønsker deg en fin pinsehelg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Den lysegule tulipanen er skikkelig flott! Håper den er like standhaftig til å komme tilbake som de vanlige røde og gule Darwin-tulipanene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er skikkelig standhaftig, hatt den i årevis Ivory Floradale.

      Slett
  3. Nydelig lysegul tulipan! Flotte syriner og trillium. God helg!

    SvarSlett
  4. Jag har också de ljusgula tulpanerna så underbart vackra!
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvarSlett
  5. Vilka fantastiskt fina tulpaner, och syren är alltid fin, och doften ljuvlig.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
  6. Den där ljusgula tulpanen ska jag leta efter, den var verkligen flott! Fin färgskala i dina bilder - gult, vitt och lila!

    SvarSlett
  7. Vakre Tulipaner som blomstrer hos deg nå. Her står også Syrinen i blomst.

    Ha en fin Pinsehelg!

    SvarSlett
  8. Nydelige tulipaner! Så heldig at trillium grandiflorum legger på seg. Min står stand by. Så den må jeg nok flytte. Ha en fin helg!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails